Först pedagogik, sedan teknik
- digitala resurser i sfi-undervisningen

Innehåll för en halvdagsföreläsning
  • Vinster med digitala resurser i sfi-undervisningen: Vilka finnst det och vad krävs för att det ska bli bra?
  • Pedagogisk och didaktisk planering för digitala resurser i sfi-undervisningen: Hur och varför?
  • Alla goda ting är tre: Delaktighet, multimodalitet, tillgänglighet.
  • Digitala resurser i sfi-undervisningen är mer än självrättande språkappar: Vet eleverna vad de gör och varför? Och hur är det med självbedömningen?
  • Digitala frågesporter: lärande eller happening?
  • Stöttning och individanpassning med hjälp av digitala resurser: Går det? Hur då?
  • Varför bör alla sfi-elever ha tillgång till digitalt läs- och skrivstöd?
  • Flippat klassrum: Klart vi måste nämna det också!
  • Appar hit och appar dit. Vilka krav ställer användandet av digitala resurser i undervisningen på sfi-lärarens digitala kompetens?
  • Kritisk och pedagogisk värdering av digitala resurser för sfi-undervisningen: Hur gör vi kompetenta val?
  • Att våga prova och ha kul!

Målgrupp:

  • sfi-lärare, lärare sva-grund, modersmålslärare
  • sfi-skolledare 

Format:

  • halvdag eller kortare
Upplägg:
  • föreläsning
  • reflektioner och samtal
  • användande av digitala responsverktyg
Plats:
  • hos er
Övrigt:
  • föreläsningens exakta innehåll  bestäms utifrån era behov och önskemål (se förslag på innehåll nedan)
  • deltagarna behöver ta med sig en egen digital enhet med internetuppkoppling (dator, smartphone eller surfplatta)
Föreläsningens syfte är att ge deltagarna:
  • insikt i och förståelse för hur och under vilka förutsättningar digitala resurser kan påverka elevernas lärande i positiv riktning
  • teoretiska och praktiska verktyg för att på pedagogisk grund integrera digitala resurser i sfi-undervisningen.
  • förståelse för vikten av didaktisk planering för digitala resurser i undervisningen
  • några konkreta exempel och klassrumsnära tisp på användandet av digitala resurser i sfi-undervisningen