Blogg #ivanaeklund

Referens:
Wiliam, Dylan (2013). Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.

Tips på digitala resurser för "no-hands-up"
Namngeneratorer för att slumpmässigt välja ut namn på elever:
- Classroomscreen (namngenerator är en av flera funktioner, finns tillgänglig via webben, klicka här)
- Decide Now! (mobilapp för iPad, iPhone och Android)
- Random Name Selector (tillgänglig via webben, klicka här)


Du hittar den här och andra videofilmer på Youtube-kanalen Ivana Eklund utbildare.

Vad finns det för appar för sfi? Det är en vanlig och ofta återkommande fråga. För det mesta brukar jag svara att det beror på vad du vill göra och vad du vill att dina elever lär sig. Men trots det finns det faktiskt en lista med en massa "apptips". Kanske känner du redan till den. Hoppas det.
 


Listan med "apptips"
Listan ingår i Skolverkets stödmaterial om grundläggande litteracitetsundervisning och finns publicerad som ett pdf-dokument för utskrift och nedladdningNC:s hemsida. Den skrevs 2016 av mig och Helena Mehrstedt och har sedan dess uppdaterats flera gånger, senast i december 2018.

Dokumentet heter Digitala verktyg för litteracitetsundervisning och innehåller en lista över digitala och webbaserade verktyg som lämpar sig för grundläggande litteracitetsundervisning och läs- och skrivundervisning. Den riktar sig till sfi- och sva-lärare. Du får konkreta exempel på digitala verktyg som kan användas för att skapa bloggar i undervisningen, dela och lagra digitalt innehåll, skapa interaktiva övningar för formativ bedömning, skriva med talsyntes och mycket, mycket mer.

Urvalet är gjort på pedagogisk grund och bygger på att du vet vilka aktiviteter du vill skapa i klassrummet och är på jakt efter en lämplig digital resurs att maximera den lärande effekten med.

För du vet ju: FÖRST PEDAGOGIK - SEDAN TEKNIK! 

Ladda ner eller skriv ut materialet här:

Videomanualer Videomanualer

Nytt på Youtube
Det är januari och en perfekt månad att lansera lite nyheter. Min nyhet är att jag har startat en ny videokanal på Youtube som heter Ivana Eklund utbildare. Där hittar du som är sfi-lärare pedagogiska tips och reflektioner kring vuxnas andraspråksinlärning och sfi-undervisning. Språkutvecklande arbetssätt, litteracitet, digital kompetens och tips på digitala resurser är exempel på ämnen som jag vill dela med mig av via den nya videokanalen. Börja gärna med att se min korta välkomstfilm och besök sedan videokanalen. Väl där ser du en röd prenumerera-knapp i högra övre hörn. Klicka på den, så missar du inga nypublicerade videor.

Om spellistor på Youtube
Om du använder Youtube regelbundet och vill snabbt och enkelt komma åt filmer som du visar ofta i din undervisning, har du nytta av kunna skapa s.k. spellistor. Spellistor är ett sätt att spara och organisera andras och sina egna filmer i grupper efter ämne. En och samma film kan finnas med i flera olika spellistor. Skärmbilden nedan visar hur det brukar se ut på en videokanal. I mina spellistor hittar du t.ex. en mängd pedagogiskt videomaterial från Skolverket, Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) m.fl. Allt samlat i spellistor, på ett ställe. Bra eller hur? Jag har gjort spellistorna som en tjänst till dig i fall du plötsligt blir sugen på lite gratis kompetensutveckling från soffan.

Skärmbild - menyer relaterade till spellistor

För att förklara hur det funkar och hur du ska göra för att skapa, spara och hantera spellistor på din egen videokanal (om du har ett gmail-konto, så har du per automatik tillgång till en videokanal på Youtube, det är bara att logga in och aktivera kanalen), har jag spelat in en videomanual. Varsågod, här har du en audiovisuell guide. 

Att skapa spellistor på Youtube: en videomanual
För att se filmen, klicka på uppspelningsknappen.

Om videomanualen - info:
Digital enhet: Dator
Digitalt verktyg: Skärm- och ljudinspelningsverktyget Screencast-o-matic 
Publicering: Youtube

 

Den 11-12 oktober anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk Symposium 2018 som är en nationell konferens och äger rum vart tredje år. I år var temat litteracitet och flerspråkighet och jag hade äran att som praktiker medverka i en forskargemensam föreläsning. Jag och forskaren Annika Norlund Shaswar föreläste tillsammans på temat digitala resurser och flerspråkighet i grundläggande litteracitetsundervisningVi skapade en föreläsning i vilken teori mötte praktik och det var ett fantastiskt roligt samarbete. Ännu roligare var det efteråt när vi utifrån föreläsningen skulle skriva ett eget kapitel som bidrag till Symposium-antologin. Kapitlet är klart och inlämnat och antologin kommer ut i vår.

Vår föreläsning spelades förresten in och finns nu publicerad på NC:s hemsida och NC:s youtube-kanal tillsammans med ett tiotal andra inspelade föreläsningar (här). Det är en guldgruva med gratis fortbildning och kompetensutveckling.

Åhörarkopior till presentationen finns i pdf-filen nedan.

Till slut lite kuriosa, för ibland kan saker och ting visst bli lite fel. Jag har nämligen fått ett extra förnamn i vinjetten till videon - ett litet misstag som jag lugnt kan leva med. Det står nämligen Linda Ivana. Känner mig tack vare det nästan lite besläktad med Linda Bradley, vars inspelade föreläsning om mobiler och mobilappar i undervisningen jag för övrigt varmt rekommenderar. Du kan se den här:

I fall du är intresserad att veta mer om Annika Norlund Shaswars språkdidaktiska forskning kring flerspråkighet och skillnader mellan sfi-elevernas skrivande och läsande hemma respektive i skolan, så kan du titta på den här inspelningen som ingår i Skolverkets stödmaterial Grundläggande litteracitet för vuxna andraspråksinlärare.