Kortfattat: Flervalsfrågor

Konsten att ställa frågor: flervalsfrågor
Att kunna ställa frågor som fungerar formativt och utmanar eleverna språkligt och kognitivt är lite av en pedagogisk konst. En variant av sådana frågor är flervalsfrågor med fasta svarsalternativ.

Exempel
Vilken eller vilka meningar är i futurum?

  1. Jag tittar på tv.
  2. Hon kommer att bli glad.
  3. Vi ska resa imorgon.
  4. Handlade du mat igår?


Om flervalsfrågor

  • Förbereds i förväg
  • Läggs in halvvägs i genomgången för att ”kolla läget”
  • Baseras på begrepp som kräver förståelse inför nästa steg
  • Syfte: att tidigt upptäcka svårigheter/missuppfattningar
  • Alla svarar samtidigt
  • Svaren diskuteras och motiveras i helklass
  • Lyssna utvärderande och tolkande - vad/hur har eleverna förstått


Fördelar

  • Kan göras analogt eller digitalt
  • Alla svarar samtidigt (delaktighet)
  • Eleverna utvecklar sitt metaspråk
  • Motverkar gissningar
  • Förebygger missuppfattningar
  • Ett formativt arbetssätt


Flervalsfrågor digitalt - tips

  • Kahoot
  • Mentimeter
  • Plickers

Läs mer om de här verktygen (och flera andra) här.
Läs mitt tidigare inlägg om Mentimeter här.


Flervalsfrågor analogt - tips

  • Eleven svarar genom att visa upp 1-4 fingrar
  • 4 st kort med siffrorna 1-4 på el. bokstäverna A-D


Ref: Dylan Wiliam, Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken

Läs mitt tidigare inlägg om flervalsfrågor här.

Ta gärna del av flera kortfattade inspirationstips under Kortfattat.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etiketter