Kortfattat: G som i Google

Att söka på nätet, värdera relevansen i de träffar man får och att kritiskt granska information man hittar betraktar vi vanligtvis som digital kompetens och kanske glömmer att mycket faktiskt också handlar om språket och individens läs- och skrivförmåga.

Varför googla i sfi-undervisningen?

  • Sfi = kvalificerad språkutbildning
  • Att hantera skrift på webben ingår i litteraciteter
  • Enl. läroplanen ska vi arbeta med multimodalt innehåll
  • Eleverna ska utveckla digital kompetens
  • Eleverna behöver ett digitalt språk (webbläsare, hemsida, länk, klicka, fönster mm)


Google-tips till undervisningen

  • Planera in Googleövningar i samband med varje arbetsområde
  • Visualisera hur man gör med hjälp av videomanualer
  • Öva bild- och faktasökning och relevansbedömning av länkar redan tidigt i sfi-utbildningen
  • Börja med enkla faktasökningar vars resultat inte behöver kritiskt granskas/värderas
  • Öka nödvändigheten att kritiskt granska och värdera innehåll gradvis (följ kunskapskraven)
  • Bild- och videosökningar är bättre än Google translate för att t.ex. förklara/visualisera kulturbundna ord (t.ex. midsommar, fika, julbord).
  • Bildgoogla för att visualisera/träna på sammansatta ord (köksstol, kontorsstol, vilstol, flygplansstol) och över- och underordning av ord (träd - björk, frukt - äpple)
  • Röstgoogla som stöd för nybörjare
  • Utnyttja flerspråkighet som resurs
  • Sätt upp vuxenrelevanta alfabetsbilder på väggen (t.ex. L/länk, W/webb, G/Google, I/internet osv.)

Ta del av fler kortfattade inspirationstisp under etiketten Kortfattat.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etiketter