Kortfattat: Bildstöd i undervisningen

Varför är det bra med bildstöd i sfi-undervisningen?
Förmågan att tolka bilder och symboler är en del av kunskapskraven på SFI och bilder har en självklar plats i undervisningen. Om bilder ska fungera som stöd för elevernas språkutveckling behöver de hjälpa och inte stjälpa.

Olika bilder - olika syften

  • Visa en eller flera detaljer?
  • Visa något generellt?
  • Väcka associationer?
  • Skapa känslor?
  • Skapa kopplingar till tidigare erfarenheter/kunskaper?


Välj rätt bilder - välj bilder rätt

  • Fotografier eller tecknade?
  • Fristående eller bildserier?
  • Enskilda föremål eller detaljrika bilder?
  • Förenklade/symboliska eller mångtydiga?
  • Kända eller generella motiv?
  • Kulturbundna eller inte kulturbundna?
  • Svartvita eller i färg?


Att tänka på:

  • Kulturella referensramar påverkar tolkningen
  • Symboliska/förenklade bilder ställer krav på referensramar
  • Kan detaljer vilseleda?
  • Otydliga tecknade bilder blir lätt mångtydiga
  • Svartvitt resp färg påverkar tolkningen
  • Behöver eleven kunna generalisera?
  • Krävs kopplingar till tidigare erfarenheter/kunskaper?
  • Förhållandet text/blid
  • Bildkvalitet och -storlek


Två digitala tips för bildsökning:

  1. Googla inte när du letar fram bilder!
  2. Använd upphovsrättsfria bilder som du hämtar från t.ex:


Ta del av fler kortfattade inspirationstisp under etiketten Kortfattat.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etiketter