Mind the Gap 2019, del 2: Storytelling

Gårdagen, som var en söndag, gick åt att fortsätta reflektera över alla intryck från Bett i London, sortera och renskriva anteckningar från föreläsningarna samt - mycket välbehövligt - åt att vila hjärnan (främst genom att sova). I ett tidigare inlägg (del 1) redogjorde jag för min upplevelse av Bett-mässan och berättade om ett intressanta par föreläsningar. I det här inlägget kommer alltså en fortsättning på den påbörjade reflektionen över vad jag tagit till mig och lärt mig.

Storytelling
Vilken kick det var att lyssna på presentationsteknikexperten David Phillips! Han föreläste om hur man som lärare, skolledare och föreläsare undviker risken att de som lyssnar på en dör "PowerPoint-döden". Egentligen föreläste han inte, han utsatte oss i publiken för sin föreläsning genom att låta oss fysiskt och mentalt uppleva effekter av dopamin, oxytocin, serotonin och endorfiner. Han visade oss vad som händer med vår uppmärksamhet och hur man kan använda sig av hjärnans hormonella funktioner för att kunna leverera sitt budskap på ett effektivt sätt och emotionellt engagera de som lyssnar. STORYTELLING är GREJEN! Kronan på verket var en två timmar lång workshop med Phillips då vi lärde oss att bygga upp en story för att med hjälp av storytelling "injicera" rätt  mängder dopamin, oxytocin, serotonin och endorfin.

En story ska ha fyra faser:

  1. Prepp (kort inledning, sätter sinnesstämningen)
  2. Bakgrund (problemställningen presenteras, väcker intresse)
  3. Utveckling (1-2 utmaningar läggs fram)
  4. Final (poängen presenteras, poletten ska trilla ner)


En story ska vara:

  • Metaforisk
  • Väcka känslor
  • Användasig av flera olika sinnen


Ju mer vi investerar känslomässigt i en berättelse, desto bättre. Sådana berättelser fungerar bättre än fakta, menar Phillips. Dessutom måste hjärnan få dopamin med jämna mellanrum, för annars tappar vi fokus. Antingen bjuder jag som lärare på dopaminet genom en engagerande story och bra upplägg, eller så plockar eleverna upp sina mobiler och börjar kolla instagram i jakt på dopaminkickar.

Effekter av dopamin: fokus, motivation, kreativitet, minnesförmåga

Effekter av oxytocin: generositet, tillit, samhörighet

Effekter av endorfiner: positiv, öppen, mindre kritisk

Effekter av serotonin: positiv, öppen, självkänsla

Det finns mycket att hitta på nätet för den som vill ta del av David Phillips kunskap och föreläsarskicklighet. Föreläsningen En vetenskapligt säljande magi finns t.ex. på youtube (se nedan). På hans hemsida finns ännu mer att hämta, så kika gärna in om du är intresserad av ämnet och vill bli bättre berättare. Och får du möjlighet att gå på en föreläsning med Phillips, så tveka inte. Gå på den!

Själv tycker jag att det är jättespännande att kunna använda sig av hormoner och signalsubstanser i hjärnan för pedagogiska syften och i lärandets tjänst. Det gäller att bli en skicklig "knarklangare" eller, ja, något ditåt. Du förstår säkert vad jag menar.

Bilder: det satt fina citat om stories på väggarna

Fler bilder: från workshopen och "turistandet" 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln