Blogg #sfiivana

Jag har samlat olika tips på språkutvecklande aktiviteter som du kan göra i din undervisning med hjälp av Padlet. Padlet är ett digitalt verktyg som fungerar som en anslagstavla, men till skillnad från en fysisk anslagstavla på väggen använder du Padlet till att fästa olika typer av digitalt innehåll på "tavelytan". För att leva som jag lär har jag förstås använt mig av just Padlet för att samla och dela min tips.

Här är webbadressen till den här Padleten  padlet.com/ivanaeklund/padlet_sfi  men som du ser så har jag även bäddat in "anslagstavlan" här på bloggen, vilket man lätt kan göra genom att kopiera och klistra in sidans html-kod som man hittar under funktionen "dela" i en Padlet. Detta funkar också på lärplattformar.

Varsågod, klicka dig runt i Padleten. Genom att klicka på de olika tipsen kommer du fram till innehållet/exemplet. Bilden längst ner är en kortfattad instruktion till hur Padlet funkar och visar vilka möjligheter som finns. 

Gjord med Padlet
Så här använder du Padlet. Klicka för större bild.



Det här med digitala resurser ändrar sig snabbt. Några verktyg försvinner, andra tillkommer, några byter ikoner. Med andra ord kände jag att det var dags att uppdatera kartan över digitala resurser i sfi-undervisningen, som ett pedagogiskt landskap  (tidigare här).

Med kartan har jag försökt att förtydliga vilka pedagogiska modeller/metoder/aktiviteter som förstärks av vilka digitala resurser. Digitala resurser gör skillnad för elevernas lärande, om du som lärare samtidigt utvecklar din pedagogik. Det är ju ALLTID vad DU GÖR med tekniken som räknas, inte tekniken i sig. "Vad vill jag att eleverna lär sig?" måste alltid vara utgångsfrågan.

Skriv gärna ut bilden i A4-format och sätt upp, så glömmer du inte lika lätt vilka nya resurser du eventuellt är sugen på att undersöka, lära dig och implementera i din undervisning. För din digitala kompetens i utveckling.

Bilden för nedladdning och utskrift: 

Lektionstips inför valet Lektionstips inför valet

Eftersom mitt inför-valet-lektionstips som jag delade med mig av på facebook här om dagen visade sig vara uppskattat, kommer samma tips även här på bloggen. Varsågod.

Upplägget så som det presenteras här nedan använde jag i en B2-grupp i förra veckan men läggspelet fungerar alldeles utmärkt redan på A-nivå (det var faktiskt till en A-grupp jag gjorde korten inför förra valet) men man får anpassa arbetssättet lite grann.

Delarna i lektionsupplägget
1️⃣ Ett analogt läggspel om riksdagspartier: matchning symbol-namn-förkortning, gruppera röda, blå och gröna partier samt regering och opposition. Ladda gärna ner kopieringsunderlaget och gör kort till din klass (se pdf-filen här nedan.) Jag har uppdaterat innehållet och nu stämmer alla partisymboler med hur de ser ut idag.

Läggspel om riksdagspartier
Läggspel om riksdagspartier

2️⃣ Digital frågesport skapad i gratis verktyget Plickers: basordföråd om statsskick, styre, val, regering, partisymboler/namn mm). Omfattning och frågornas svårighetsgrad kan anpassas efter nivå, så det är bara att låta sig inspireras. Tyvärr finns det inte någon delningsfunktion i Plickers, så jag kan inte dela frågorna med er rakt av, men jag kan åtminstone visa frågorna och svarsalternativen med hjälp av skärmdumpar från Plickers (obs! du hittar de bilderna längst ner i inlägget). Bättre än ingenting, så behöver ni åtminstone inte hitta på allt från början, ifall ni är intresserade att skapa en egen liknande frågesport. (Läs mer om Plickers här.)

Plickers: frågor och ett svarskort

3️⃣ Digital tankekarta om för eleverna viktiga valfrågor. Skapas gemensamt i verktyget Popplet (gratis). Vi använde tankekartan för diskussion och som stöttning vid förberedelse av besöket vid valstugorna. Varje elev skulle nämligen förbereda en egen fråga att ställa till politikerna vid valstugorna.
Eftersom det är meningen att tankekartan skapas i interaktion med eleverna under lektionen, finns det ingen anledning att ge er länken. Men eleverna fick var sin utskrift.

Tankekarta i Popplet

4️⃣ Besök vid valstugorna (med efterbesrbetning dagen efter).

Valstugor i Eskilstuna
Valstugor i Eskilstuna

Den pedagogiska tanken bakom lektionsupplägget:
➡️ Interaktivitet och formativa arbetssätt.
➡️ Det utgår från talet, elevernas erfarenheter och tidigare kunskaper.
➡️ Alla blir delaktiga.
➡️ Repetition✔️, återkoppling✔️, stöttning ✔️
➡️ Befästande av begrepp och ord✔️.
➡️ Vuxenrelevans ✔️.
➡️ Variation ✔️.
➡️ Roligt, språkutvecklande ✔️.

Skärmdumpar på frågorna och svarsalternativen i frågesporten (klicka på bilden för att förstora den):

Obs! En likadan fråga för samtliga riksdagspartier.
Lärarhandledning Lärarhandledning

Idag vill jag tipsa om ett välgenomtänkt undervisningsmaterial för sfi som heter Se meningen och som går ut på att stötta vuxna andraspråkselever i konsten att bygga meningar med hjälp av färgglada satsdelskort, stasdelsormar, planscher med bindeord, bisatsinledare mm. Allt är försett med magneter och kan lätt fästas på tavlan och flyttas runt.
 

Planscher
Satsdelskort
Satsdelskort
Satsdelsormar
Satsdelsormar

I och med att sfi har sammanhållna studievägar och studieväg 1 innehåller numera kurserna A-D, behövs det anpassade arbetssätt och fungerande metodik för att kunna stötta eleverna hela vägen genom sfi-utbildningen. Och kvalitativt undervisningsmaterial med vuxna andraspråksinlärare som målgrupp växer inte på träd precis. I Se meningen finns det dels färdiga meningar i olika svårighetsgrader att plocka med och sätta ihop, dels uppmuntras eleverna att fylla "mallarna" med eget innehåll utifrån sin språkliga nivå. Progressionen följer kunskapskraven för kurserna A-D och elevhäftet är tänkt att följa eleven genom hela sfi.

Syftet med materialet är ge eleverna fungerande mönster när det gäller svensk meningsbyggnad och samtidigt lära dem att producera egna meningar. Med andra ord kan materialet med fördel användas inom ramen för genrepedagogik och cirkelmodellen, inte minst för att grammatiken bygger på funktionsgrammatik (med färgförstärkning). Att använda materialet formativt känns också som helt givet.

Lärarhandledningen innehåller många bra tips kring arbetssättet och användningen av materialet samt en del användbara råd kring undervisning om meningsbyggnad. Bra vägledning alltså. På hemsidan presenteras materialets samtliga delar med så väl text som korta videoklipp och korta podd-avsnitt att lyssna på. Kika in där, vettja. Naturligtvis kan köpa materialet där också, se alla produkter här. Själv har jag det som kallas startpaketet och längtar efter att börja använda det i olika grupper när jag ska vikariera framöver.

Materialets skapare är sfi-läraren Christina Hängsel. Bra jobbat! Tack för ett toppen material.