Digitala resurser och flerspråkighet - teori möter praktik

Den 11-12 oktober anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk Symposium 2018 som är en nationell konferens och äger rum vart tredje år. I år var temat litteracitet och flerspråkighet och jag hade äran att som praktiker medverka i en forskargemensam föreläsning. Jag och forskaren Annika Norlund Shaswar föreläste tillsammans på temat digitala resurser och flerspråkighet i grundläggande litteracitetsundervisningVi skapade en föreläsning i vilken teori mötte praktik och det var ett fantastiskt roligt samarbete. Ännu roligare var det efteråt när vi utifrån föreläsningen skulle skriva ett eget kapitel som bidrag till Symposium-antologin. Kapitlet är klart och inlämnat och antologin kommer ut i vår.

Vår föreläsning spelades förresten in och finns nu publicerad på NC:s hemsida och NC:s youtube-kanal tillsammans med ett tiotal andra inspelade föreläsningar (här). Det är en guldgruva med gratis fortbildning och kompetensutveckling.

Åhörarkopior till presentationen finns i pdf-filen nedan.

Till slut lite kuriosa, för ibland kan saker och ting visst bli lite fel. Jag har nämligen fått ett extra förnamn i vinjetten till videon - ett litet misstag som jag lugnt kan leva med. Det står nämligen Linda Ivana. Känner mig tack vare det nästan lite besläktad med Linda Bradley, vars inspelade föreläsning om mobiler och mobilappar i undervisningen jag för övrigt varmt rekommenderar. Du kan se den här:

I fall du är intresserad att veta mer om Annika Norlund Shaswars språkdidaktiska forskning kring flerspråkighet och skillnader mellan sfi-elevernas skrivande och läsande hemma respektive i skolan, så kan du titta på den här inspelningen som ingår i Skolverkets stödmaterial Grundläggande litteracitet för vuxna andraspråksinlärare.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln