Delmoment i klassrummet får struktur med classroomscreen

Classroomscreen Classroomscreen

Finns det något enkelt digitalt verktyg med vars hjälp man kan  tydliggöra lektionspassets olika delmoment? Ja, det finns det. Det heter Classroomscreen och har upptäckts och börjat användas av allt fler lärare, inklusive mig själv. Dels för att det är gratis och enkelt, dels för att det innehåller ett flertal praktiska funktioner. 

Instruktioner under ett arbetspass i en C-grupp

Classroomscreen är en webbaserad resurs, d vs den ligger på nätet i form av en webbsida: www.classroomscreen.com. Varken konto eller inloggning behövs, det är bara att surfa in på sidan och sätta igång med att "möblera" skärmytan med valda verktyg. Verktyget fungerar på alla typer av plattformar. På en surfplatta eller en mobil kan du spara länken på hemskärmen och då får den form av en app, vars ikon du ser högst upp till vänster i det här inlägget.

Följande fördelaktiga funktioner (verktyg) finns att välja:

  • ett fönster med en ordbehandlare
  • bild
  • ett ritfönster
  • ett fönster att visa en qr-kod i (qr-koden genereras direkt på plats)
  • namnslumpare
  • kasta tärning
  • trafikljus
  •  ljudnivåmätare
  • klocka
  • äggklocka
  • arbetssymboler (arbeta tyst, visak, fråga en granne, arbeta tillsammans)
  • bakgrundsbild 
  • möjlighet att ha två likadana widgets
  • återkoppling med ExitPoll
Symboler för arbetssätt
Symboler för arbetssätt

Nackdelar?
När man för första gången undersöker Classroomscreen, kan man uppleva det som en nackdel och ett hinder att innehållet på skärmen varken går att spara för återanvändning eller dela på flera datorskärmar samtidigt. Det är lätt att tänka att "nä, jag har inte tid med att fixa det här varje gång innan lektionen börjar". Så kan det verkligen kännas. Men... misströsta inte! Det behöver faktiskt inte ta mer än ett par minuter i anspråk att fixa skärmytan innan lektionen. Hemligheten bakom smidigheten heter förberedelse.

Förberedelse
Om du sparar namnen på eleverna i en fil efter första gången du har lagt in dem i namnslumparen, så laddar du bara upp filen med namnen nästa gång du behöver funktionen. När det gäller instruktioner eller texter som du vill ha i ett eller flera textfönster, lägger du förslagsvis in dem i ett Google Dokument (i Drive). Markerar, kopierar, klistrar in. Samma sak med länkar som ska bli qr-koder på skärmen. Allt sådant förbereder du i Google-dokumentet för att kunna hämta det därifrån till Classroomscreen-verktyget. Det är så jag gör och det fungerar klockrent och går snabbt. Själva Google-dokumentet kan lätt sparas och återanvändas när arbetsområdet åter bli aktuellt med en annan klass. En fördel.

Hur gör man?
Du öppnar och "möblerar" Classroomscreen på din lärardator i klassrummet och projicerar sedan skärmen via en projektor. Du växlar till fliken i webbläsaren varje gång verktyget ska användas. Du kan lägga till och ta bort element efter behov. Om du har materialet tillgängligt i ett Google-dokument, går det problemfritt att byta innehåll och göra anpassningar vad gäller vissa fönster (text, qr-kod, bild).

Vilken är den pedagogiska vinsten?
Classroomscreen är exempel på ett hjälpverktyg. Alla elever behöver struktur och tydliga instruktioner och elever med koncentrationssvårigheter eller sfi-elever som saknar studievana kan bli hjälpta av att tydligt se ramarna för en uppgifts genomförande: Vad ska jag göra? Hur och med vem ska jag jobba? När ska uppgiften vara klar? Om arbetspasset är längre kan äggklockan t.ex. tala om när det är dags att ta en mikropaus. Sådant är jätteviktigt för elever i behov av struktur och på sfi har en stor elevgrupp som har det behovet i högre grad än andra, nämligen elever på studieväg 1.

För någon vecka sedan var jag och lyssnade på pedagogen och föreläsaren Anna Tebelius Bodin vars specialområde är inlärningspsykologi. Hon föreläste på temat vad varje pedagog bör veta om hjärnan, inlärning och motivation och bland alla intressanta och kloka saker som hon delgav oss åhörare var också den att man som lärare alltid bör ange en exakt tidsangivelse för uppgiften. Att veta hur länge man måste hålla fokus hjälper tydligen eleven att verkligen göra det. Hjärnan ställer in sig på det och då är det också lättare att hantera lockelser att göra annat under tiden, särskilt om man vet att det kommer en mikropaus efteråt. Ungefär så. 

Ett exempel från mitt klassrum
Fotot ovan är taget under ett lektionspass i fredags när jag vikarierade i en B1-grupp som består uteslutande av elever utan skolbakgrund. Delmomentet handlade om att öva på en diktamenstext som vi hade genomgång av lektionspasset innan.

Vad talar skärmen om?

  • Uppgiften var att träna läsning av texten (högt för sig själv, viska).
  • Läsningen skulle pågå i 6 minuter.
  • Grönljuset markerade ett pågående arbete.
  • Qr-koden ledde till en videouppläsning av texten (möjlighet att lyssna först).
  • Diktamenstexten syntes i textfönstret (för helklassläsning).

Hur funkade det?
Det var första gången som jag använde mig av verktyget med just de eleverna och det var intressant att se hur de hanterate tidsramen på 6 minuter. Till saken hör också att eftersom nästa steg skulle vara att skriva texten i appen Skolstil 2 på ipad, så hade eleverna en tendens att börja fippla med surfplattorna bara efter kanske en minuts läsning. Då pekade jag på timern och sa att "nej, 6 minuter är vad som gäller". Och det funkade. Alla inrättade sig efter det till slut och läste texten halvhögt för sig själva eller för varandra i 6 minuter. Några använda qr-koden för att lyssna också. Sedan kom slutsignalen.

För nästa deluppgift, skrivande i Skolstil 2, såg skärmen ut som på bilden nedan. Då la jag till en extra textruta/widget med instruktion. Äggklockan var från början satt på 30 minuter.
Struktur för en deluppgift i en B1-grupp
Struktur för en deluppgift i en B1-grupp

Vill du veta mer om verktyget? Titta då gärna på den här introduktionsvideon (fler finns här):

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln