Kahoot och de pedagogiska vinsterna

Vissa digitala resurser är mer populära än andra att använda i undervisningen och för elevernas lärande och en av dem som har börjat förekomma rätt frekvent även i våra sfi-klassrum är det digitala responsverktyget Kahoot (getkahoot.com). Lärare tycker att Kahoot är kul och eleverna tycker också att Kahoot är kul. Och det är ju bra, för har man kul, så lär man lär man sig bättre. Men finns det några fler faktorer än rolighetsfaktorn som påverkar elevernas lärande i rätt riktning? Vi lärare känner på oss att digitala responsverktyg i stil med Kahoot fungerar bra i undervisningen – men vet vi riktigt varför de gör det? Vad händer egentligen och hur gynnar det lärandet? I det här blogginlägget tänker jag titta närmare på de pedagogiska vinsterna med att använda digitala resurser som Kahoot och liknande och relatera lite till vad forskningen har att säga i frågan.
Läs hela inlägget på lr-bloggen.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln