När eleverna tar autenticitet, relevans och webbaserat lärande för något självklart

Under en lektion härom dagen skulle eleverna få genomgång och en första övning i hur man skriver ett formellt meddelande (jag har ju en B-grupp/alfa nu, så det var klart något nytt och stort). Jag valde formen av ett mejl eftersom det kändes mest relevant.
Jag visade. Vi pratade. Vi tittade på en flippad genomgång. Vinpratade igen. Sedan gav jag eleverna som uppgift att försöka skriva ett "mejl" - analogt på papper, i en skärmdump av ett nytt, tomt e-mejl. Men vad tror ni hände?
Eftersom mina elever är så vana vid att jobba digitalt och även använda sina mobiler i undervisningen, tog de på något sätt för givet att när man nu ska skriva ett mejl, så ska man skriva ett mejl - alltså elektroniskt. Pappret var det ingen som brydde sig om. Alla började fippla med sina mobiler för att öppna appen för e-post. Ja, de flesta hade ett gmail- eller hotmailkonto, visade det sig, men ingen visste hur man skrev och skickade ett eget nytt mejl. Det har de aldrig gjort förut (de är ju fortfarande i början av sin litteracitetsutveckling, fast de är på kurs B).
Lektionen tog med andra ord en lite annan vändning än jag hade planerat men unte på något sätt sämre. Tvärtom, tycker hag. Trots att inget meddelande av den typen som min analoga skrivuppgift gick ut på blev skrivet den dagen. På lärplattformen skrev jag min mejadress som den som ville kunde bara klicka på för att skriva ett kort meddelande till mig hemifrån eller från datasalen dagen därpå när klassen skulle ha en vikarie.
Här nedan är några exempel på hur några elevers första mejl någonsin ser ut. Jag tycker att det är jätteroligt. Och så stolta de varr! När vi träffades igen två dagar senare frågade alla "Ivana du har mejl?" Och dataläraren rapporterade om en febril aktivitet och stort engagemang för mejlskrivandet under lektionen.
Det är med andra ord bra när lektionsinnehållet är autentiskt, relevant och användbart. Och det är mycket glädjande att eleverna faktiskt har förstått att det de gör i klassrummet är till nytta utanför skolans väggar.
Imorgon är vi i datasalen igen och då hoppas jag få min mejlkorg översvämmad med meddelanden.