Radionyheter på lätt svenska - hörövning

På facebook fick jag rätt så nyligen tips om radioprogrammet Radio Sweden på lätt svenska och eftersom jag nu har en B-kurs (stv 1, en alfa-variant), bestämde jag mig för att genast kolla nyhetssändningarnas nivå och innehåll och testa att göra en hörförståelse med mina elever.

Vi arbetar med tema Arbete & yrken, så jag valde till att börja med två nyhetssändningar som handlar om sånt (på programmets hemsida finns nyheterna ordnade efter teman, så det är lätt att leta bland inslagen) och gjorde hörförståelsefrågor. Jag bifogar både nyhetslänkar och frågor som pdf här nedan. När jag konstruerade hörförståelseuppgifterna hade jag lite grann i åtanke hur hör-delen på NP brukar se ut, framför allt ville jag ha med bilder som eleverna måste tolka och koppla till den aktuella nyheten. 

Vi gick igenom frågorna först, sedan fick eleverna lyssna två gånger. Efter det hade de tid att svara på frågorna så gott de kunde innan de fick lyssna ytterligare en gång och svara klart. Sedan gick vi igenom frågorna en i taget och lyssnade på det avsnitt där svaret hördes. Jag pausade nyheten och vi pratade om när vi hörde det rätta svaret och hur man ska göra för att lära sig att uppfatta det centrala i en nyhet. Vi pratade också om varför de i vissa fall "gick i fällan"  som jag gillrade åt dem genom att ge ett svarsalternativ som var lockande att välja eftersom det vid ett slarvigt lyssnande verkade korrekt. Med andra ord arbetade vi formativt med hörövningen och gjorde det så länge som det behövdes tills alla kunde höra och förstå det centrala i nyheten.

Som sista uppgift i den första hörövningen om kvinnor i byggbranschen skulle eleverna välja ut en bild som passade till nyheten. Det fanns tre bilder: en kvinna som arbetar på ett bygge, en kvinnlig bonde och en kvinnlig lastbilschaufför. Lätt och självklart, kan man tycka. Men nej. För analfabeter är bildtolkning och matchning av text och bild ingen lätt sak eftersom lösningen kräver att man tänker i flera led och att man i tanken ofta måste lämna "här och nu" och i stället generalisera lite grann. Eftersom jag vet detta, var jag inte särskilt förvånad över att ingen av eleverna i gruppen klarade av att välja rätt bild, dvs bilden med kvinnan iklädd hjälm och bärande en planka på ett bygge. Slutsats? Vi måste så klart träna på det här med bildtolkning och matchning, inte minst för att den typen av uppgifter är vanliga på NP.

Hur gör du när du jobbar med hörförståelse  i din grupp? Vad har du för erfarenhet av bildtolkning i en grupp på stv 1? Det vore intressant att höra.

Nyhet 1: Väldigt få kvinnor jobbar med att bygga hus 
Nyhet 2: De här jobben är lättast att få i Sverige
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln