Två praktiska tips för lektioner med ipads

En uppsättning med inplastade app-ikoner En uppsättning med inplastade app-ikoner

Idag bjuder jag på två snabba men praktiska tips när man jobbar med ipads. Båda sakerna är beprövade, har gjort så i mitt klassrum under lång tid.

Tips 1 handlar om hur man enkelt kan tydliggöra lektionsplanering för en lektion med ipads. Jag sätter upp inplastade ikoner på appar som elever ska jobba med utifrån ett aktuellt innehåll. Eleverna får alltid veta vilken app som är obligatorisk att jobba med och vilka som är valbara. Jag har en uppsättning med olika app-ikonbilder att ta till beroende vilka som behövs. Enkelt att fästa på tavlan med magneter, tydligt för eleverna.

Tips 2 är en "elevblankett" med de olika nivåerna i appen Alfavux och Läskod. Jag vill att eleverna jobbar sig systematiskt igenom först den ena och sedan den andra appen och därför är det ganska viktigt, tycker jag, att eleven kan hålla koll på hur lång hen har kommit i arbetet. Att jobba sig igenom hela appen ta flera timmar i anspråk. Blanketterna främjar studieteknik och det egna ansvarstagande. För varje godkänd nivå sätter eleven ett kryss i rutan bredvid nivåbeteckningen. Fungerar klockrent. Självklart behövs det att varje ny elev får en introduktion till systemet. Oftast sköter kurskamraterna det med hjälp av modersmålet och inte sällan håller bänkgrannen ett öga på nykomligen och hejdar honom/henne när de ser att hen "fuskar".

För alfabetiseringselever är struktur viktig och det här är också ett sätt att åstadkomma den.
Hur brukar du göra när du har en lektion med surfplattor?

Planering för en ipad-lektion hänger på tavlan.
Planering för en ipad-lektion hänger på tavlan.
"Elevblankett" för att följa språkträningen med Alfavux resp Läskod.
"Elevblankett" för att följa språkträningen med Alfavux resp Läskod.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln