I klassrummet v.15: Kahoot & presentationsfrågor

Vi körde lite kahoot! veckan som gått. Vi körde lite kahoot! veckan som gått.

Inspirerad efter läsningen av ett par kapitel i Dylan Williams bok Handbok i formativ bedömning (som jag har läst mer än halva av nu och som förresten är hur bra som helst) har jag beslutat mig för att prova Kahoot igen med mina elever. (Kahoot är ett webbaserat verktyg som fungerar som en mentometer och som man enkelt kan skapa frågesporter, omröstningar och utvärderingar i. Eleverna svarar antingen via sina smarta mobiler eller via surfplattor och svaren syns på din datorskärm i realtid. Kahoot är enkel att använda och det kostar dig inget att skapa ett konto. Bara att testa. 

Jag provade verktyget första gången för flera månader sedan men den gången var det ett fiasko. Men eftersom jag missbedömde vikten av långsam introduktion, kunde jag skylla mig själv för att det gick som gick. Eleverna förstod inte frågorna tillräckligt och hann inte heller att ta del av svarsalternativen ordentligentligt varje gång, så alla bara klickade på ja direkt efter att en fråga dök upp. Som sagt, ett fiasko. Alla har vi en dålig dag på jobbet ibland. Den här gången skulle det dock gå bättre, det bestämde jag mig för. Och det gjorde det faktiskt.

Tanken var att få insikt i hur väl eleverna har förstått och lärt sig fyra presentationsfrågor som vi hade jobbat med och vänt och vridit på och övat hur mycket som helst:
Vad heter du? Var bor du? Från vilket land kommer du? samt Vilket språk pratar du?. Jag ville föräkra mig om att ordföljen, frågeorden och verben satt som de skulle.

Dylan Wiliams handbok hjälpte mig att förstå hur jag på bästa sätt skulle utforma frågorna i min Alfa2-grupp. På sidan 105 ger han nämligen tips på just utformning av omröstningar i en nybörjargrupp i språk och när jag läste exemplen, förstod jag precis. Det var så här jag skulle göra! Egentligen är det inga jättemärkvärdiga saker han tar upp, det är bara den där lilla knuffen i rätt rikting och i rätt tid som behövs ibland. Han säger förstås inget om verktyget Kahoot men det ena gav liksom det andra. Jag funderade på att köra Kahoot igen ett bra tag, så saken var i princip klar.

Ur: Handbok för formativ bedömning (Dylan Wiliam, s. 105)

Frågorna
Jag skrev våra fyra frågor eller delar av dem i olika korrekta respektive felaktiga varianter och lät eleverna bedöma den språkliga korrektheten: rätt, fel eller jag vet inte var de vanligaste svarsalternativen. Eller så kunde frågan handla om vilket verb som är det rätta ihop med t.ex. ordet "land" , "namn" eller "språk" (heter, bor, kommer eller pratar). Eller så gällde det huruvida "Vilket heter du?" är rätt eller inte. Den typen av frågor. Totalt 24 stycken, en av dem syns på bilden ovan. Här kan du se hela Kahoot-spelet och om du vill, kan du själv prova det.

I början av spelet läste jag både frågan och svaralternativen högt för eleverna och förklarade hur de skulle göra. Svarstiden satte jag på 30 sec. När resultatet visades, diskutterade vi vad som eventuellt var fel och varför och hur den korrekta konstruktionen skulle se ut, om det var en sådan fråga. Eleverna var aktiva och engagerade och om en elev svarade felaktigt, hjälpte de som kunde med förklaringar på modersmålet. Det hela fungerade mycket bra. Efter ett tag behövde jag knappt läsa högt längre, eleverna (15 st) förstod ändå och jag hade nästan bara funktion av en moderator. Information som jag fick ut av det hela var att de flesta var mycket säkra på frågornas grammatik och ordförråd, två stycken var lite osäkra och hade ca 5 fel var totalt (av 24 svar) och tre elever som var helt nya på kursen (det var deras första dag) visade sig ha en del svårigheter med grammatiken men det var kanske ganska naturligt. De har gott om tid på sig att lära sig och förstå.

Det som är bra med att spela Kahoot är att eleverna får en omedelbar återkoppling på varje enskilt svar och att jag som lärare kan efteråt ladda ner en excel-översikt med rätta resp. felaktiga svar för varje elev. På så sätt får jag en utvärdering av hur mycket av lektionsgenomgången eleverna har förstått. Då vet jag om jag kan gå vidare eller måste backa och vilka elever som behöver individuell hjälp, med vad och hur.

Jag blev sporrad av att det var lyckat och har redan fixat två nya spel. Ett av dem ska vi köra vilken dag som helst. Mitt mål är att göra en utvärdering en gång i veckan. Tror att det kan vara bra. Som en del i formativt arbete i klassrummet.

(Läsa mer? I min bok Webbaserad alfabetisering beskriver jag hela lärprocessen kring presentationsfrågorna och visar hur konceptet för temat ser ut.)

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln